نوشته شده توسط : بهمن احمدوند
باعزیمت ومهاجرت سادات حسنی وحسینی به ایران به دنبال امام همام حضرت ثامن الحجج(علیه السلام)وشهادت  ایشان ,این سادات بزرگوار برای فرار ازظلم وستم حکام جور در مناطق امن سراسرایران پراکنده شدند ازجمله این مناطق ,یکی از قدیمی ترین منطقه های نهاوند بنام میدان قیصریه می باشد که مدفن دو امامزاده بزرگوار به نامهای محمد و علی (علیه السلام)است که بیشتر بانام برادر بزرگتر (امامزاده محمدعلیه السلام) مشهوراست. ضمن این که عامه مردم نهاوند از آن بزرگوار به نام «شاهزاده محمد»یاد می کنند.

این دوبرادر با پنج واسطه به امام هفتم شیعیان , حضرت امام موسی کاظم(علیه السلام) می رسد.

با عنایت به شجره نامه ای که در دسترس است ,کنیه امامزاده محمد«ابوطالب» نام پدرش«امامزاده عبدالله» و جد وی «احمد شعرانی»است. مدفن پدر شاهزاده محمدمعروف به امامزاده عبدالله در همدان قرار دارد و یکی از زیارتگاههای عمده ی این شهر است .

از چگونگی بقعه و بارگاه شاهزاده محمد(علیه السلام) ,درادوار تاریخی قبل از دوره قاجاریه ,اطلاع دقیقی در دست نیست . بنابر اطلاعات موجود بقعه اولیه امامزاده ,قبل از بنای جدید ,بصورت چهار ضلعی با گنبد موسوم به «عرق چین» در عصر قاجار ساخته شده بود . جنس بقعه ازخشت و دیوارهایش نیز با ترکیبی از خشت و آجر بوده است . بر روی مزار «شاهزاده محمد و برادرش» یک صندوق مکعب چوبی ,منبت کاری و حکاکی شده وجود داشت , که از لحاظ هنری و قدمت بسیار نفیس و ارزشمند بود با رنگ قهوه ای روشن و دومتر ارتفاع که به احتمال به قرین واقف آن فراش باشی محمود میرزا قاجار که حکمران ایالات ثلاث (شامل نهاوند, ملایر و تویسرکان) بوده است.
  [ متوسلین به امامزاده ] [ نظر بدهید ]


:: موضوعات مرتبط: مکان های زیارتی نهاوند , زندگی نامه شاهزاده محمد , ,
:: بازديد از اين مطلب : 1445
|
امتياز مطلب : 3
|
تعداد امتيازدهندگان : 1
|
مجموع امتياز : 1
تاريخ انتشار : دو شنبه 12 تير 1395 | نظرات ()

صفحه قبل 1 صفحه بعد

بک لينک بک لينک